Mattan framför Musikens Hus
Den 8000 kvadratmeter stora hamnen runt Musikens Hus i Danmark utgör en enorm “matta” framför fastigheten och ner till Limfjorden. Hela ytan är i svart, kinesisk basalt, och de växlande raderna av flammad och randhuggen sten ger ett enkelt samt strikt uttryck i beläggningen. Mattan är “vävd” av lång beläggningssten, som alla pekar från framsidan av byggnaden ner mot vattnet. Ledlinjer och kontrastmarkeringar är vackert integrerade i beläggningen för att göra miljön tillgänglig för alla.
Binder samman fjord och hus med två olika ytor
Hälften av ytan är gjord med flammad ovansida och för att få mera liv i strukturen är den andra halvan belagd med den räfflade ytan.
“Det har blivit en vackert och mycket enkel yta som förbinder byggnad och fjord väl tillsammans. Bland annat med hjälp av ett vågigt ljus som emitteras från själva byggnaden och åtföljs av LEDbelsyning inbäddad i beläggningen. Det gör verkligen skillnad när man går från asfalt upp på “stenmattan””, säger Marianne Carter från Landskapsarkitekten – Jeppe Aagaard Andersen.
“Bänkar” ramar in ytan
Rundt om belægningen på den åbne plads ned mod vandet er der sat plintkantsten, der er udført i samme maPlatsen runt Musikens Hus kommer att fungera som ett spontant pausområde vid vattnet. Runt ytan av det öppna utrymmet ner till vattnet har bänkar anlagts i samma natursten som beläggningen. Bänkarna ramar in torget och är avsedda som sittplatser där du kan sitta ner och njuta av den vackra utsikten. Stenarna har samma bredd, men svänger från 40 till 80 centimeter i höjd.
Hamntrappa i flera etage
Fra havnepladsenFrån hamnen ner till fjorden går en trappa i samma svarta basalt som både pollarna och stenytan. LED-ljuset från huset och stenytan fortsätter i några steg i trappan, så att ljusbilden binder komponenterna samman. Flera element från platsens bänkar och plintar används också i trappan, vilket skapar ett sammanhang och ett kontinuerligt geometriskt och spartanskt uttryck i hela projektet.